Kesä on ihana vuodenaika. Siinä on vain yksi puute: se menee aina mielettömän nopeasti. Vietin ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen kesäloman ja se voi tietysti hieman lisätä efektiä. Kesä 2011 meni Vuorenmäen koulua perustaessa. Nyt ehdin hieman rauhoittua, tutkia mennyttä ja koota ajatuksia tulevalle. Siinä samassa tuli luettua muutama hyvä kirja.
Sorvin ääreen olen itse palannut jo pari viikkoa sitten. Elokuu on kulunut lukuvuotta valmistellessa. Koulu on vihdoin saanut edes jonkinlaiset kotisivut. Logiikka toimii toistaiseksi erilailla kuin muilla kunnan kouluilla ja se täytyy vielä korjata. Tietoakin tulee koko ajan lisää, kunhan suunnitelmia saadaan päivitettyä.
Koulun tilaratkaisuja on hieman uusittu viime vuodesta, onhan kouluun tullut kolme kokonaaan uutta luokkaa. Nyt jokainen luokkahuone on täynnä, kirjastoa, ip -kerhon tilaa ja aineopetusluokkia myöten. Jopa laaja-alaiselle erityisopettajalle varattu pieni tila on nyt englannin opetusta varten varattu ja laaja-alainen erityisopettaja taas siirtynyt pääasiassa samanaikaisopettajaksi luokkiin.
Ensi vuosi onkin sitten mielenkiintoinen. koulu kasvaa vielä yhdellä luokalla, mutta tilaa tuolle luokalle ei ole. Käytännössä mahdollisia ratkaisuja on kolme: 1) koulupiirirajojen uusiminen siten, että koulumme oppilasmäärä putoaa, 2) kolmen rinnakkaisen luokan yhdistäminen kahdeksi, jolloin tarvittaisiin yksi tila vähemmän tai 3) parakki johonkin koulun lähituntumaan. Mikään ratkaisuista ei ole kivuton, mutta aikaa on onneksi vielä vuosi tehdä päätöksiä.
Koulun pihalla käy myös melkoinen myllerrys kun pihaa päällystetään tekonurmella jalkapalloilijoiden käyttöön. Työt ovat hieman viivästyneet ja jatkunevat vielä elokuun loppuun asti. Sitten nurmen pitäisi olla valmis aitoineen kaikkineen. Nähtäväksi jää, miten nurmi palvelee koulua. Jalkapalloa se ainakin palvelee hyvin. Suurimpana huolenaiheena on jäädytettävän alueen pienuus (n. 25 m x 40 m). Toinen huoli on kumirouhe ja sen kulkeutuminen sisään. Hiekastahan meillä on jo kokemusta.
Koulussa aloitti tänä lukuvuonna 7 uutta opettajaa. Luku kuulostaa suurelta, mutta ovi ei varsinaisesti ole käynyt vaan koulu on kasvanut. Kaksi näistä seitsemästä on virkavapaalta palanneita vanhoja tuttuja, kolme on tarvittu koulun kasvun takia, yksi näistä on kokonaan uusi toimi eli resurssiopettaja ja oikeastaan vain yksi perinteistä vaihtuvuutta.
Koulun koko henkilökunta esiteltiin tänään salissa klo 9.00 pidetyssä lyhyessä tilaisuudessa. Olemme alusta asti pitäneet sitä tärkeänä, että koko koulun henkilökunta esitellään keittiön väkeä ja laitoshuoltajia myöten. Kaikilla on Vuorenmäen oppimiskeskuksessa oma erityinen tehtävänsä. Jokainen varmistaa lasten viihtyvyyttä ja hyvinvointia omalla tavallaan.
Tilaisuuden lopuksi luin pienen sadun ystävyydestä. Muistutin, että on tärkeää, että pidämme toinen toisistamme huolta ja kuuntelemme, mitä meillä on toisillemme sanottavaa. Tällä tavoin varmistamme sen, että kaikilla on hyvä olla.
Kävin muutamaan otteeseen koulun pihalla myös tapaamassa vanhempia ja lapsia. Iloisia ilmeitä, onnellisia jälleennäkemisiä ja uusia tuttavuuksia. Sitä oli ensimmäinen koulupäivä lukuvuonna 2012-2013. Tästä se taas lähtee.
Oiskohan tuota koulun kokoasiaa pitänyt miettiä vähän enemmän, kun koko koulua suunniteltiin? No, se ei kyllä ole sinun vikasi. Olisi vaan pitänyt tehdä paljon isompi koulu. Ylitsepursuava koulu ei ole hyvä asia. Mutta ratkeaako asia koulupiirimuutoksella? Vai onko se vain ongelman siirtämistä muualle?Onko "vanhassa" koulussa paljon parempi tilanne? Parakki ei kyllä tunnu yhtään hyvältä idealta.
VastaaPoistaVaikka oma lapseni on vasta tokaluokkalainen, minua huolettaa jo valmiiksi, miten meille Veikkolassa riittää yksi yläkoulu, kun jo alakoulun puoli räjähtää käsiin.
Kiitos kommentista. Tilaongelma on todellinen. Koulu oli varmaan suunnitteluvaiheessa ihan hyvän kokoinen. Veikkolan kasvu on vaan kovin voimakasta.
VastaaPoistaNuo esittelemäni kolme vaihtoehtoa, ovat ne, jotka ensimmäisinä tulivat mieleen. Uusia ja innovatiivisia ideoitakin voi vielä nousta.
Toisaalta esim. tuo kahden luokan yhdistäminen yhdeksi n. 40-45 oppilaan ryhmäksi voisi olla pedagogisestikin ihan perusteltu ratkaisu jos virkoja koulussa kuitenkin olisi vielä tuon yhden ylimääräisen luokan verran lisää. Näin tuossa yhdistetyssä luokassa voisi työskennellä koko ajan kaksi luokanopettajaa samanaikaisesti. Tiloja kuitenkin tarvittaisiin yksi vähemmän.