Intohimoisena pedagogina ja rehtorina usein tuntuu, että opetus jää hallinnon jalkoihin. Minulla on 10 tuntia opetusta viikossa. Aina lukuvuoden alussa mietin, että "voi niitä ryhmiä, jotka joutuvat minun oppilaikseni". Tämä ei johdu siitä, että pitäisin itseäni huonona opettajana. Rehtorin arki vaan on sellaista, että tuntien suunnitteluun ei jää ihan hirveästi aikaa ja toisaalta rehtori on poissa TODELLA paljon. Tänä vuonna koen, että erityisesti 6C:n historian ryhmä on joutunut jälkimmäisestä kärsimään.
Vaikka aika suunnittelulle on rajallista, voi silti joskus pienessäkin ajassa saada hyviä ideoita. Tänään koin jonkinasteisen "HEUREKAN" leikatessani nurmikkoa kotipihassani. Viime viikolla ehdin jo 5A:n historian ryhmälle kertoa, että teemme antiikin Kreikkaan liittyvän jakson aikana ryhmissä töitä. Ajatus oli tehdä ihan perinteisiä ryhmätöitä, niitä samoja joita sinäkin olet koulussa tehnyt.
Ruohonleikkuu kuitenkin stimuloi pedagogista aivolohkoani siihen malliin, että pistin koko paketin uusiksi. Onneksi emme vielä ehtineet aloittaa ;-) Ensi viikolla aloitamme siis ryhmissä antiikin Kreikan tutkimisen. Jo viime viikon ryhmätöiden "kick-offissa" kävimme läpi tiedonhankinnan tapoja. Yllytin oppilaita ylittämään rajoja ja käyttämään esim. apuna asiantuntijoita. Sanoin, ettei nykyteknologiaa hyödyntäen ole mikään juttu ottaa yhteyttä sähköpostilla, Skypellä tms. vaikka yliopiston tutkijaan. Kävimme läpi myös eri tiedonhankintakeinojen sudenkuoppia. Oppilaat osasivat todella hyvin pohtia sitä, missä voi mennä vikaan wikien, kirjojen tai vaikkapa asiantuntijoiden käytössä.
Mutta ensi viikolla siis aloitamme antiikin Kreikan ihmeelliseen maailmaan tutustumisen. Tarkoitus on, että kukin ryhmä hakee aiheeseen oman näkökulmansa. Ryhmä etsii tietoa tuosta omasta näkökulmastaan (vaikkapa antiikin Kreikan taide) ja lopulta raportoi löydöksensä käyttäen jotain mediavälinettä. Ryhmän tuotos voi olla esim. video, animaatio, Power Point, Prezi tai vaikkapa Socrativella toteutettu tietokilpailu. Oleellista on, että tuotoksesta löytyy hyviä, ehkä uusiakin, näkökulmia ryhmän valitsemaan aiheeseen. Tekninen toteutus on sivuseikka. Tärkeintä on, että ryhmä löytää oleellisia näkökulmia, käyttää uusia, luovia tapoja käyttää ja etsiä tietoa ja lopulta raportoi ajatuksensa käyttäen jotain mediavälinettä.
Ainakin nyt ajattelen, että jaksosta ei pidetä perinteistä koetta, vaan arvioin ryhmien tuotokset. Ryhmät saavat myös arvioida toinen toistensa tuotokset. Koska jokainen ryhmä perehtyy vain hyvin kapeaan näkökulmaan aiheesta, teemme kotitehtävinä kirjan tehtäviä jakson aikana.
Toivon ryhmän vilpitöntä innostusta ja uusia, luovia tapoja toteuttaa varsin vapaa tehtävänanto. Lupaan raportoida lopputuloksista tässä blogissa. Katsotaan, mitä syntyy kun oppilaille antaa vapaat kädet ;-)
Kiitti ideasta! Tällä viikolla saan pitää vitosille 4h hissaa, uimakoulujen ym. muutosten vuoksi. Innostuin toteutustavasta, joten teen vähän valmisteluja ja aloitamme hieman samoin projektimme huomenna. Yritän ehetyttää sitä jotenkin vielä meneillään olevaan sanomalehtiviikkoon ja tulevaan medialukutaitoviikkoon.
VastaaPoistaTerhi
Mahtavaa, että innostuit. Kiitos palautteesta, Terhi.
VastaaPoista