perjantai 16. maaliskuuta 2012

Pedagogista johtajuutta

Olin eilisen päivän jälleen henkilökohtaisella vapaalla ja pitämässä koulutusta. Tällä kertaa olin kouluttamassa tulevia rehtoreita Palmenian rehtorin työhön valmistavassa koulutuksessa (6 op). Aihe oli tällä kertaa erityisen innostava ja rehtorin työn kannalta keskeinen -pedagoginen johtaminen.

Tällä omalla 7 vuoden rehtorikokemuksellani koin aluksi pientä alamittaisuutta puhua näin painavasta aiheesta, mutta päätin ottaa haasteen vastaan. Rakensin koulutuksen hyvin pitkälle yhteisen keskustelun varaan. Jaoin jotain keskeisimpiä asioita omasta osaamisestani ja oppimastani ja haastoin ryhmän pohtimaan omia koulujaan ja niiden johtamista.

Dioista löytyy päivän rakenne:


Valinta yhteisen keskustelun suuntaan osoittautui hyväksi. Koulutusohjelma oli jo lopuillaan. Nyt oli kyseessä toiseksi viimeinen lähipäivä pitkästä koulutuksesta ja tarvetta omalle pohdinnalle selvästi oli.

Aloitin yleisesti johtajuudesta ja ennen kaikkea uudesta johtajuudesta. Uudella johtajuudella tarkoitan sitä, jossa johtajuuden kenttään kuuluu (myös julkisella sektorilla) yrittäjälähtöinen asenne. Tällainen sisäinen yrittäjyys on sitä osaa johtajuudesta, johon kuuluu uuden luominen, innovatiivisuus, muutos jne. Nämä teemat nousevat yhä kiihtyvästi muuttuvassa maailmassa entistä keskeisempään asemaan. Johtajalta edellytetään kykyä reagoida yhteiskunnan muutoksiin.

Ryhmä oli saanut ennakkotehtäväksi pohtia sitä, mitä tuo mystinen pedagoginen johtajuus oikein tarkoittaa. Kysymystä oli pyydetty lähestymään kysymällä näkemyksiä omasta työyhteisöstä. Moni rehtori olikin antanut oppikirjamaisia vastauksia siitä, miten siihen kuuluu opetussuunnitelmatyön johtaminen, oppilashuollon kehittäminen jne. jne. Kaikki ihan totta!

Varsinainen helmi löytyi kuitenkin Lahdesta. En kerro koulua, enkä rehtoria, koska hän oli niin itse toivonut, mutta tämän loistavan ajattelijan määritelmä kuului seuraavasti:

Ohjata mahdottomat tekemään mahdollista,
ohjaamalla ilman ohjausta.

Määritelmässä on tietysti ehkä hieman huumorinpilke silmäkulmassa. Eivät kai opettajat niin mahdottomia ole ;-) Hienoa siinä on kuitenkin se, että ohjattaisiin ilman ohjausta. Jos rehtori voi johtaa työyhteisöään sillä tavalla, että asioita tapahtuu ilman sen suurempaa ohjausta, hän on varmasti onnistunut tehtävässään. Suuresti kunnioittamani emeritus-rehtori, Pekka Mattila, (entinen Nummelan koulun rehtori) kerran kertoi minulle jossain keskustelussa, että hänestä oli viimeisinä työvuosina hauska huomata, kuinka koulussa tapahtui hienoja asioita, joista hän ei ollut kuullut mitään. Koulu pyöri silloin selvästi sisäisen yrittäjyyden hengessä ja koulussa oli "tekemisen meininki".

Kouluttaessa on erittäin hauskaa myös se, että jakaessaan muille omaa osaamistaan, oppii myös itse aina uutta. Tälläkin kerralla kävi niin. Ryhmä antoi valtavan hyviä ajatuksia yhteiseksi pääomaksi. Voidaan varmasti puhua "jaetusta asiantuntijuudesta", josta olen myös Vuorenmäen koulussa puhunut heti alusta asti. Osaamisen jakamisesta käyn puhumassa huhtikuussa SYK:n veso-koulutuksessa Haikon kartanossa. Sekin on hieno aihe. Ja tärkeä!

1 kommentti:

  1. Huomenna nähdään Haikossa ja jaetaan osaamista. Tervetuloa! :)

    VastaaPoista